Terima Kasih Kerana Sudi Melihat Blog ini. Sila Klik Gambar di atas..

Saturday 7 July 2012

Kaedah GARPU

Assalamualaikum... Buat pembaca blog ini, terima kasih kerana masih setia dengan saya. Kali ini saya nak kongsi tentang kajian tindakan saya untuk meningkat kan penguasaan murid didalam masalah PENUKARAN  UNIT Matematik. Kaedah ini saya namaKan GARPU iaitu akronim bagi GARis Penukaran Unit.

Bagi memudahkan mengingat saya telah mengunakan kaedah AKROSTIK iaitu awalan perkataan berima indah untuk memudahkan meninggat. Ayat tersebut ialah

Daripada awalan2 itu maka jadilah
Km, Kg, L, m, mm, ml, g dan m iaitu unit didalam matematik sukatan sekolah rendah untuk UPSR



Diatas ini ialah rajah GARPU yang akan menjadi alat untuk penyelesaian itu.

 Jika soalan memerlukan jawapan pada unit sebelah kiri iaitu km, kg, l dan m titik perpuluhan perlu diletakkan pada garisan nombor  1 contohnya   8.023g

1.      Manakala Jika soalan memerlukan jawapan pada unit sebelah kanan iaitu m, g dan ml  dan mm titik perpuluhan perlu diletakkan pada garisan nombor  1 contohnya   1564g

 Jika kotak tiada nombor atau kosong perlu diletakkan digit 0

Jika anda berminat boleh berhubung dengan kaedah ini boleh berhubung terus dengan Cikgu Zailani Somingan melalui e-mail: zailanisomingan@gmail.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...