Pembelajaran di sekolah berbeza dengan pembelajaran dalam kehidupan kerana ia disusun secara formal. Fungsi sekolah ialah menyusun pengalaman muridmurid untuk menjamin agar pembelajaran yang dinginkan berlaku. Dalam organisasi kurikulum dan penentuan urutan, pembelajaran berterusan dan integrasi merupakan aspek yang penting. Oleh itu empat urutan berikut perlu dilaksanakan:
1. Penyampaian sesuatu bahan perlu dimulakan dari yang mudah hingga yang susah.
2. Penyampaian sesuatu bahan bergantung kepada pembelajaran yang awal. Sekiranya murid telah memperoleh kemahiran yang asas barulah diperkenalkan kepada bahan yang lebih kompleks.
3. Penyampaian bahan bermula dari yang umum kepada khusus.
4. Penyampaian bahan hendaklah berbentuk kronologi iaitu fakta serta idea mengikut urutan masa. Peristiwa yang berlaku lebih awal perlu dipelajari terlebih dahulu.
Sharon Pare
-
Sharon Pare
Staff Photo
[image: Sharon Pare]
Team
Education Leads
Job Title
Curriculum Consultant
First Name
Sharon
Last Name
Pare
No comments:
Post a Comment